Symbaroum


Fantasyrollspelet Symbaroum utspelar sig i och omkring det vidsträckta skogsbältet Davokar; en uråldrig skog, en skog med ett mörkt förflutet och ett ännu mörkare hjärta. Det är en skog som inte får störas och vars spetsörade väktare tillgriper våld mot alla som kränker de fridstraktat som stämplats av många, sedan länge döda, människofurstars sigill. Traktaten har inte hotats på århundraden. Inte på allvar. Förrän nu.

 


 

För två decennier sedan ledde en ung drottning sitt desperata folk norrut, på flykt undan hemlandets krigshärjade och svartkonstsjuka marker. Hon slog sig till ro på den bördiga slätten söder om skogarna efter att ha fördrivit eller pacificerat de barbarfurstar som tidigare härskat där. Därefter prisade hon sin Gud, deklarerade rikets pånyttfödelse och beordrade uppförandet av ett högsäte, praktfullt nog att göra hennes nya förlovade marker rättvisa.

 

Kort efter ankomsten gjorde drottningens folk sina första intrång i Davokar, på jakt efter naturresurser och sökande efter rikedomar bland områdets många välbevarade ruiner. De lokala barbarstammarna och deras häxor avrådde strängt från sådana tilltag, inte enbart med hänvisning till skarpskjutande väktare, glupska vilddjur och kringströvande ärketroll. Med envishet och övertygelse hävdade de också att endast trädens rötter och ett tunt lager mylla skyddar skogens invånare från den ondska som slumrar i lövsalarnas djup – styggelser och ovärldsväsen som för länge sedan krossade Symbaroum, barbarfolkens fornstora högkultur. Men drottning Korinthia och hennes folk lyssnade inte och nu rister ondskan oroligt i sömnen.

 

Skogen håller på att vakna.

 

Rollpersonerna kan anta många skiftande uppgifter i den konfliktfyllda miljön. De kan bidra till drottningens grandiosa civilisationsbygge, alliera sig med barbarfolken i strävan att förstå och bevara skogarnas hemlighet, eller utmana områdets urgamla makter för att nå sina personliga mål. Hur de än väljer utlovas nervkittlande strövtåg genom skogsklädda ruiner, nedstiganden i avgrundsdjupa slukhål, färder längs nattsvarta vattenstråk och konfrontationer med barbarhövdingar, ärketroll och fasansväckande ovärldsväsen – allt detta och mer, i en värld där äventyret är allt!

”I Symbaroums ruiner kan ni bryta guld med stridsyxan; på vägen dit kan ni skörda ett oskattbart fång skymningstistel och på hemvägen kan ni stapla barbarartefakterna högt i famnen. Ja, det vill säga, om inte styggelserna bryter er, ärketrollen skördar er eller alferna staplar era lik i en prydlig hög dessförinnan.”

 – Lasifor Nattbäcka, självutnämnd
skattletarkung i Tistla Fäste



Senaste Inblicken

Stig THE ROAD AHEAD
augusti 5, 2016

In 2013 we started off as if following a barely visible path deep inside Davokar, a path that later turned into an animal trail leading trough woods that seemed brighter and brighter as we kept pushing on. The trail connected to a caravan route and soon we stood at the forest edge, looking out over the swaying fields of Ambria. It must have been close to the Marshes, because ...
Läs mer här.
Slut_kampanj A NEW DAWN
juli 11, 2016

About a week ago, the Kickstarter campaign aimed at funding the postproduction and print of Thistle Hold – Wrath of the Warden crossed the finish line. And what a finish it was! Thanks to the 518 backers the situation for us at Nya Järnringen AB has changed, dramatically; the outcome means that we can channel even more time and resources into ...
Läs mer här.
TT2_Omslag EN TRÅKIG, EN DÅLIG, EN GODING
juni 21, 2016

Ja, det händer onekligen ett och annat i järnringenfabriken. Idag vill vi dela med oss av tre nyheter som inte alla är av det positiva slaget, även om det övergripande läget ALDRIG har sett bättre ut än nu. Till att börja med ska meddelas ...
Läs mer här.